neděle 15. února 2015

Zápis z 2. koordinační schůzky iniciativy „Jakou chceme školu ve Vinoři?“


Praha – Vinoř, fara (Betlém) 4. prosince 2014

Přítomni: Zuzana Tornikidis, Eva M. Hejzlarová, Kateřina Machová Ondřejová, Veronika Matějková, Hana Šůrová, Radka Bednářová, Lenka Brožová, Zdenka Vitámvásová, Johana Benešová, Zuzana Štočková, Luděk Pilný, Janek Wagner, Hana Hronová, Magdalena Rytinová, Marie Nováková.

V úvodní části schůzky se její účastníci stručně představili, poté dostaly slovo jednotlivé pracovní skupiny. Rámcově šlo spíše o vzájemné seznámení se s rozpracovanými tématy a diskuzi o nich.

Komunikace:

Johana Benešová přednesla návrh na změnu názvu iniciativy. Název, který byl zvolen pro předvolební období, je již překonaný a konfrontační, představeny byly některé návrhy („Škola a my“, „Pro školu“, „Pro vinořskou školu“, „Ke škole“ apod.). O případné změně názvu se bude diskutovat na příští schůzce. Členové iniciativy mohou přicházet se svými návrhy.

Zuzana Štočková dále shrnula informace ze setkání s ředitelem školy Alfredem Tellerem, s nímž se po minulé schůzce iniciativy sešla, aby mu tlumočila hlavní probírané body.

Zuzana Štočková mj. zmínila, že pan ředitel nevidí důvod ke změně školních webových stránek, jejich podoba a správa je podle něj postačující ideální (navíc jsou v provozu jen cca 1,5 roku). Pan ředitel naopak nevidí problém s tím umístit na školní stránky rozšiřující informace o jednotlivých učitelích a metodách jejich výuky. To lze, v případě jejich zájmu, řešit hypertextovým odkazem na medailonky učitelů.

„Komunikační“ skupina se nicméně shodla, že by mohlo dojít alespoň k drobným úpravám, které by mohly přinést větší uživatelský komfort – např. „vynesení“ užitečných a často vyhledávaných informací do vyšších vrstev, odstranění některých již nepodstatných informací z úvodní strany, rubrika „časté dotazy“ apod. Skupina navrhla vypracovat „uživatelskou analýzu“ mezi rodiči a následně nabídnout tyto podněty panu řediteli ke zvážení případných změn.

Další návrh ohledně komunikace školy a veřejnosti se týkal rozšíření zápisu do prvních tříd o rozhovor ředitele s rodiči nastávajících prvňáčků. Podle pana ředitele je, dle slov Zuzany Štočkové, na podobný rozhovor prostor na schůzce rodičů budoucích prvňáčků, která tradičně probíhá v prosinci. Návštěvy v hodinách navrhované na minulé schůzce nebudou možné – argumentovalo se především bezpečností, s čímž někteří přítomní rodiče souhlasili. Toto oznámení bylo komentováno zkušenostmi dalších účastníků – návštěva rodiče ve výuce může být z mnoha důvodů prospěšná, ať už se jedná o problémového žáka, kdy rodič na vlastní oči vidí situaci v hodině, nebo o rodiče budoucího prvňáčka (byl zmíněn příklad jedné pražské ZŠ, ve které je možné přijít se podívat na výuku v 1. třídě vždy první středu v měsíci, a to první hodinu, rodiče se musejí předem nahlásit).

S tím, co vzejde ze setkání iniciativy „Jakou chceme školu ve Vinoři?“, se pan ředitel rád seznámí, upřednostňoval by tištěnou písemnou zprávu. Zdůraznil také možnost spolupráce se školskou radou a podávání informací jejím prostřednictvím.

Zuzana Štočková nás také informovala o tom, že od příštího školního roku ve škole vznikne post druhého zástupce ředitele pro komunikaci a vzdělávání. Tuto informaci potvrdila také Hana Šůrová. Pan ředitel ji sdělil také školskému výboru, jehož je předsedkyní.

Kvalita

Kateřina Machová Ondřejová, Eva M. Hejzlarová (s pomocí Marie Novákové) vytvořily dokument, který v den schůzky (nikoli ovšem s dostatečným předstihem) elektronicky rozeslaly členům iniciativy.
Text začíná vymezením kvality v kontextu školy a ujištěním, že si autorky nekladnou nárok pojednat tuto problematiku komplexně – z množství dílčích témat vybraly: (1) autoevaluaci, (2) další vzdělávání učitelů, (3) moderní formy výuky a (4) problematiku šikany. Stran dalšího vzdělávání učitelů se diskutovalo o kladech (seberozvoj, zvýšení kvality výuky) a záporech (organizace suplování a snížená kvalita výuky během suplovaných hodin) dalšího vzdělávání. U moderních forem výuky se předmětem diskuze stal jednak smysl těchto metod a následně otázka proveditelnosti (potenciálně diskriminační praktika „připlácení si“ za nižší počet dětí ve třídě a pomůcky). Vzhledem k délce textu a pokročilé hodině bylo rozhodnuto, že text bude podrobněji projednán na příští schůzce a náměty z diskuze budou do textu zapracovány.

Spolupráce rodiny a školy

Magdalena Rytinová a Lenka Brožová představily přítomným dva dokumenty: „MŠMT: Desatero pro rodiče dětí předškolního věku“ a „Vztah rodičů a školy pohledem práva“ z dílny České školní inspekce (tyto posléze poslala Magdalena Rytinová ostatním e-mailem). První dokument představuje oporu pro rodiče budoucích školáků, druhý se věnuje právnímu rámci vztahu školy a rodičů žáků. Diskuze se pak odvíjela v duchu otázky, co dělat s dětmi, jejichž rodiče se školou spolupracovat nechtějí, případně jak by bylo možné tyto rodiče k zapojení motivovat.

Finance

Radana Bednářová představila postup prací na tématu dodatečných finančních zdrojů pro ZŠ Vinoř.
Spolu s Lucií Kurzovou zmapovaly možnosti, odkud může škola čerpat peníze. Lze sledovat grantové výzvy, žádat peníze od zřizovatele, oslovit nadace (v této oblasti nabídla konzultace Zuzana Tornikidis), uspořádat sbírku na konkrétní projekt mezi rodiči nebo např. mezi místními podnikateli.
S prosbou o spolupráci Radana oslovila Janka Wagnera.

Na schůzce se projednávaly jednotlivé možnosti získání peněz především v kontextu toho, k jakému účelu by byly využity.

Z diskuze rodičů na předchozí schůzce vyplynulo, že rodiče vnímají jako velký problém vysoký počet žáků ve třídách (kolem třiceti, v letošním roce jsou první třídy po 27 dětech). Počet žáků vyplývá zejména z kapacitních možností školy, dále z finančních prostředků na mzdy učitelů (dány ze zákona výší příspěvku na žáka, další prostředky je k tomuto účelu možné vyčlenit z rozpočtu MČ). Rodiče proto zajímala možnost získání finančních zdrojů s ohledem na snížení počtu žáků ve třídách, k lítosti přítomných však bylo konstatováno, že prostředky na posílení mzdových prostředků nelze získat formou dotace, pouze příspěvkem od ÚMČ – zřizovatele školy.

Během diskuze se jako nejlepší řešení ukázalo vytvoření samostatné právnické osoby – spolku (SRPŠ), která by mohla žádat o dotace na různé aktivity spojené se školou. Tato praxe funguje úspěšně na mnoha školách – výhodou je relativně volnější pole působnosti pro rodiče, jistá autonomie a posílení kontaktu rodičů a školy, nevýhodou administrativní zátěž a pravděpodobně spíše menší finanční obnosy, které lze takto získat.

Samozřejmostí je nutnost úzké spolupráce s vedením školy, aby byly aktivity vhodně zaměřeny na oblasti, které škola potřebuje. Za tím účelem Radka Bednářová přislíbila zpracovat písemné oslovení pana ředitele s dotazem ohledně finančních potřeb školy či pedagogického sboru, aby bylo zřejmé, pro jaké účely bude žádoucí finanční příspěvky poptávat. Po dohodě bude tato žádost sdělena škole
členkami iniciativy osobně nebo prostřednictvím člena Školské rady.

Témata spojená přímo s iniciativou


  • Měl by se změnit název iniciativy – stávající působí konfrontačně. Všichni souhlasí, resp. nikdo neprotestuje, diskuze o alternativním názvu a hlasování proběhne na příští schůzce.
  • Iniciativa by si zasloužila jinou oporu než jen FB. Janek Wagner nabízí zřízení webových stránek (doplněno: JW zřídil http://pro-skolu.blogspot.cz/ – fungování webu bude řešeno na příští schůzce).
  • S ohledem na finance a v zájmu co možná největšího obroušení hran mezi iniciativou a školou by bylo dobré přemýšlet o transformaci iniciativy na SRPŠ, o to, jak konkrétně případně nastavit pravidla atd.
  • Každá skupina zapracuje zpětnou vazbu, které se jí dostalo na schůzce, do svých dokumentů, a před následující schůzkou pošle ostatním text, který by mohl být zveřejněn (tj. mohl by být adresován zastupitelstvu, výboru pro výchovu a vzdělávání, školské radě, škole či široké veřejnosti). Na následující schůzce budou tyto dokumenty projednány a případně schváleny, následně odeslány příslušným adresátům.


Zapsaly: Eva M. Hejzlarová, Kateřina Machová Ondřejová
Ověřila: Magdalena Rytinová

Žádné komentáře:

Okomentovat